Asunto uusiksi putkiremontin yhteydessä osa 1

Peab toteutti linjasaneerauksen Espoon Tapiolassa sijaitsevassa As Oy Otsolahdessa. Vuonna 1961 valmistuneessa kohteessa on yhteensä 189 asuntoa sekä 2 liiketilaa. Talon asukkaat Katariina ja Ville-Veikko Vaaranmaa saavat lisää asumisneliöitä perheelleen, kun he yhdistävät putkiremontin yhteydessä kaksi vierekkäistä asuntoa, yksiön ja kolmion, yhdeksi suureksi kodiksi.

Remonttisuunnitelmat omien tarpeiden mukaan

Katariinan ja Ville-Veikon projektissa on ollut alusta asti mukana Peabin asiakas-palveluinsinööri Mari Kuortti, jonka kanssa perheen ajatukset, toiveet ja suunnitelmat käytiin hyvissä ajoin läpi. Ville-Veikko oli tehnyt kodista tarkat piirustukset.

- Tässä projektissa lähdettiin rohkeasti tekemään aivan uutta asuntoa, yhdistettiin yksiö ja kolmio. Projekti oli huippukiva, ja siinä tehtiin paljon radikaaleja muutoksia, ynnää Peabin Mari Kuortti, jolla on 15 vuoden kokemus tilasuunnittelusta.

- Ollaan saatu alusta asti huippupalvelua Peabilta, kertoo Ville-Veikko. Peabin asiakaspalveluinsinöörit ovat yhteydessä linjasaneerauskohteen osakkaisiin hyvissä ajoin ennen remonttien alkua ja pohtivat yhdessä asiakkaan kanssa mahdollisia muita linjasaneerauksen yhteydessä tehtäviä remontteja - materiaaleja ja sisustusta myöten.

- Me mietimme esimerkiksi, uskaltaisiko laittaa kahdesta tapetista rohkeamman vai pitäisikö valita sittenkin hillitympi. Oli mukavaa, kun asiantuntija kertoi mielipiteensä ja auttoi päätöksessä. Rohkeampi tuli, juuri se mikä haluttiin, kertoo Ville-Veikko. 

Melkein kaikki on remontissa mahdollista

Vaaranmaiden remontti alkoi sen miettimisellä, mitä tarpeita kasvaneella perheellä on. Asuntoon haluttiin vanhemmille iso makuuhuone, lapsille omat huoneet sekä koko perheelle sauna. Edes asuntojen seinät eivät olleet rajoitteina. Lopullisessa suunnitelmassa yksiön keittiöstä tehtiin kylpyhuone ja sauna, kylpyhuoneesta kodinhoitohuone,  kolmion kylpyhuoneesta keittiö ja keittiöstä lasten makuuhuone.

- Saimme suunnitella juuri sellaisen asunnon kuin tarvitsimme. Asiakaspalveluinsinööri tuki päätöksiämme ja etsi töille tekijät, kertoo Katariina Vaaranmaa.

- Yhdessä mietittiin, miten kalusteet sijoitellaan ja miten työt tehdään. Saimme projektiin myös älyttömän hyvät tekijät, kertoo puolestaan Mari Kuortti. Mari Kuortti oli paikan päällä projektin alussa päivittäin, aivan kuten hän tulee olemaan projektin lopussakin. Muuten asiakaspalveluinsinööri on paikalla tarvittaessa ja yhteydessä työmiehiin päivittäin puhelimitse. Peab pystyy tarjoamaan asiakkaalle Avaimet käteen -remontin. 

Otsolahden remontissa Vaaranmaat olivat mm. kilpailuttaneet eri keittiöitä. Keittiökalusteissa he päätyivät lopulta Peabin yhteistyökumppanin Puustellin keittiöön.

- Hinta oli kilpailukykyinen ja onhan se mukava, että kun remontti on valmis, ei tarvitse itse enää alkaa remontoida, kertoo Katariina.

 

 

 

Tiedotus toimii, vakuutus pitää

Ville-Veikko kiittelee Peabin tiedottamista.

- Kaikki asiat on kerrottu ajallaan. Hän on myös itse käynyt aktiivisesti seuraamassa remontin edistymistä kohteessa.

- Kun on sielu mukana tässä hommassa, niin haluaa että kaikki menee hyvin. Ja nyt on mennyt. Peabin porukat ovat proaktiivisia ja todella hyvin mukana tässä jutussa, hän kehuu. Ville-Veikko on myös taloyhtiön hallituksessa ja siksikin käynyt jatkuvaa keskustelua ja kirjeenvaihtoa Peabin kanssa.

- Kaikki on sujunut oikein hienosti. Yhtenä suurena etuna sekä Mari että Vaaranmaat pitävät sitä, että suurten remonttien samanaikainen tekeminen oli ylipäänsä mahdollista, koska Peabillä on riittävästi yhteistyökumppaneita kaikkiin kodin remontteihin.

- Ja yksi selkeä etu on vakuutukset. Isoon yritykseen voi luottaa, sanoo Ville-Veikko.

Useasta remontista synenergiaetuja

- Muiden remonttien yhdistäminen putkiremonttiin on erittäin fiksua, kertoo Mari Kuortti.

- Esimerkiksi tässä kohteessa pystyttiin tekemään sähkötöitä paljon paremmin kuin ns. valmiissa kodissa. Myös huoneiden siirtäminen paikasta toiseen palvelemaan nimenomaisesti tämän perheen tarpeita onnistui hienosti. Remontissa ollaan pysytty suurin piirtein aikataulussa. Ainoa iso yllätys oli hiekan määrä, jota oli valtavasti tasoittamassa lattiaa. Kaiken hiekan poisto, lattian valaminen sekä betonin kuivuminen veivät ylimääräistä aikaa.

- Missään vaiheessa ei kyllä iskenyt paniikki, ei edes silloin kuin asunto oli yhtä hiekkaa ja kivikasaa. Onneksi oli hyvät piirustukset ja 3D-mallit, Kuortti sanoo. Vaaranmaat ovat samaa mieltä.

- Koko ajan ollaan tiedetty, missä mennään. Samalla vaivalla on tehty kaikki remontit ja suurin piirtein samassa aikataulussa kuin linjasaneeraus on kestänyt. Vaaranmaiden remontti aloitettiin vain muutama viikko ennen yhtiön linjasaneerausta ja se valmistunee jo pari viikkoa linjasaneerauksen päättymisen jälkeen. 

Peab pitää asiakkaan puolia niin isoissa kuin pienissä asioissa

Ympäri Vaaranmaiden asuntoa häärii työmiehiä. Yhdellä on pulma:  parketti on mennyt säilytyksessä kuprulle ja ammattilainen on sitä mieltä, että ei laittaisi tätä enää lattiaan, muuten jää ilmaa väliin ja harmittaa myöhemmin. Vaaranmaat keskustelevat tovin ja päättävät, että parketti menee uusiksi.

- Työn jälki on hyvää. Tekijät on ammattilaisia. Hommat tehdään ripeästi, mutta ei hosuta eikä olla välinpitämättömiä, Ville-Veikko kertoo.

- Asiakas huomioidaan myös pienissä asioissa, lisää Katariina. Asunnon remontti on vielä kesken, mutta työmaalla on reipas tekemisen meininki. Lampun paikkoja katsotaan, tuoretta saunaa ihaillaan ja kohta haetaan uusi parketti.

- Tästä tulee juuri sellainen kuin haluamme, kertovat Vaaranmaat.

Lue täältä tunnelmat huoneiston remontin valmistuttua.

 

 

 

Käytämme evästeitä. Jatkamalla sivustoon hyväksyt evästeiden käytön.