Kokonaisuus kuntoon putkiremontin yhteydessä

Peab oli pääurakoitsijana As Oy Alppilan-Ahossa, jossa hoidettiin kaikki suuret remontit samanaikaisesti. Taloyhtiö sijaitsee vilkkaasti liikennöidyssä Alppilassa Aleksis Kiven kadun, Viipurinkadun ja Porvoonkadun syleilyssä ja kattaa 375 asuntoa ja 29 liiketilaa.

Vuosien 2014–2016 aikana toteutettiin linjasaneeraus, parvekkeiden kunnostus, hissien ja vesikattojen uusiminen, väestösuojan rakenteellinen ja talotekninen kunnostus sekä kellarin sauna- ja pyykkiosastojen uusiminen. Lisäksi rakennettiin yksi uusi saunaosasto.  

Hyvin ennakoitu projekti

Peabin kokemus ja vakavaraisuus tarkoittavat myös varmuutta. Laajakestoisessa Alppilan-Ahon hankkeessa Peab pystyi tarkasti ennakoimaan työnaikaisen toteutuksen ja etenemisen. - Myös taloyhtiö oli tehnyt remonttisuunnitelmat huolellisesti ja ne kohdistuivat oikeisiin kohteisiin, kiittelee kohteen vastaava työnjohtaja Hannu Hiltunen. Peab neuvotteli muiden hankkeeseen osallistuneiden urakoitsijoiden kanssa ja suunnitteli realistisen budjetin ja aikataulun. - Näin isoissa projekteissa vaaditaan hyvää yhteistyötä. Nyt mukana oli ammattilaisia, jotka työskentelivät yhteisen tavoitteen eteen, kohteen isännöitsijä kertoo.

Lähtökohtana laatujärjestelmä

Hiltunen kehuu erityisesti Peabin laatujärjestelmää, joka ohjaa siihen, että asiakkaan muuttaessa kotiinsa asunnossa ei ole virheitä ja kaikki on valmista.

- Laatujärjestelmämme antaa taloyhtiöille erittäin turvallisen tavan hoitaa linjasaneeraukset sekä niihin liittyvän asukaspalvelun ja viestinnän, hän kertoo.

Hiltunen pitää Peab Oy:n laadunvarmistusjärjestelmää jopa yhtenä pääkaupunkiseudun parhaista. Laatujärjestelmällä varmistetaan esimerkiksi se, että asukkaiden muutokset saadaan tehokkaasti ja edullisesti toteutettua.

 

Asukkaan asialla

Peab tekee asukkaan elämän mahdollisimman helpoksi linjasaneeraus- ja urakointikohteissa: asiakaspalveluun ja henkilökohtaisuuteen panostetaan. Peab muun muassa varaa jokaiselle osakkaalle oman tapaamisajan asiakaspalveluinsinöörin kanssa remonttiasioiden läpikäymiseen. Avoin kommunikaatio säilyy läpi projektin.

Keskitetyn viestinnän edut

Urakan aikana viestintää hoitaa projektiin paneutunut viestinnän ammattilainen, joka huolehtii viestinnän aktiivisuudesta. Peabilla on lisäksi käytössään yleinen sähköposti ja puhelinnumero, joihin voi aina ottaa yhteyttä, jos ei tiedä kelle asiansa kohdistaa. Näin varmistetaan, että asukas tietää, että hänen asiaansa edistetään. Kokemuksensa ansiosta Peab hallitsee viestinnän myös kaikkien sidosryhmien, kuten suunnittelijan ja valvojan, suuntaan. Tämän kokoluokan projektissa viestinnän sujuvuus on avainasemassa koko projektin onnistumisen kannalta.

Kaikki luovutukset aikataulussa

Myös remontin etenemistä seurataan tarkasti, jotta pysytään suunnitellussa aikataulussa kaikilta osin. Alppilan-Ahon hankkeessa työn jälki oli korkealaatuista ja aikataulu piti.

- Kaikki kohteet luovutettiin tilaajalle käyttöön aikataulun mukaisesti. Useat luovutukset tehtiin ns. 0-virheluovutuksina, Hiltunen kertoo.

Kaiken kaikkiaan Alppilan-Ahon remontit ovat sujuneet mallikkaasti. Isännöitsijän mukaan Alppilan-Ahon hanke oli hyvin suunniteltu, johdettu ja valvottu.

Kokonaisvaltaisen remontin edut verrattuna erillisiin urakoihin: •taloyhtiön arvo kohenee kerralla •muiden remonttien äänet ja järjestelyt eivät häiritse, kun asukkaat asuvat jo linjasaneerauksen takia muualla päällekkäisiltä töiltä vältytään, koska urakoitsijat voivat tehdä tiiviimpää yhteistyötä •aikataulu on tehokkaampi •remonttien keskittämisellä voi saavuttaa etua loppukustannuksissa.

Käytämme evästeitä. Jatkamalla sivustoon hyväksyt evästeiden käytön.